Om Matematikbloggen

söndag 25 januari 2015

Att hålla i!


Hur håller vi i alla projekt vi startar och tar hand om dem så att de berikar vidare? Det är en fråga som jag funderar mycket över. Det handlar om både stort och smått, allt från stora mattesatsningen Matematiklyftet till mitt arbete i klassrummet.

Några som är duktiga att hålla i är våra Mattepiloter! I onsdags på mattepilotträffen kom 31 intresserade och engagerade mattepiloter. Vi hade många intressanta diskussioner kring hur man utmanar sina elever, arbetskamrater och sig själv. Så viktigta tankar att bära med sig i sin dagliga gärning. Olika digitala responssystem lärde vi oss mer om och imorgon ska jag prova ”Plickers” som jag fick lära mig då.



Själv startade jag ett projekt efter jullovet, sju elever intensivtränar varje dag 15 minuter före skolan. Måste säga att jag är både stolt och imponerad över deras motivation och engagemang. Man blir glad när en elev sa: Det här är kul, jag kommer att bli bra! Nu gäller det bara att eleverna tillsammans med mig håller i och fullföljer projektet. Spännande att se resultatet!








Anmäl er till Kängurutävlingen http://ncm.gu.se/kangaru första tävlingsdag är den 19 mars, det går bra att göra tävlingen även under den följande veckan.
 Marie 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar