Om Matematikbloggen

fredag 26 januari 2018

Numeriska beräkningar av integraler :O

Nu tror ni att jag blivit helt förryckt! Vi har väl aldrig skrivit om integraler tidigare på bloggen.
Och det blir inga integraler denna gång heller.
Det handlar istället om att våga prova något som man inte kan - än.


Jag är på Matematikbiennalen 2018 i Karlstad. Det första seminariet jag gick på hette Programmering i matematik. Det skulle visserligen vara för gymnasiet men jag tyckte att det kunde vara intressant. När mina nior slutar i vår är det ju gymnasiet de ska börja på.



Har alla laddat ner Python, det är det program vi kommer att använda, frågar seminarieledaren. Hjälp, tänkte jag! Men eftersom instruktionen hur man laddar ner var väldigt tydlig lyckades jag med detta.
Här kommer några förslag på vad ni kan programmera, säger seminarieledaren. Och där var "Numeriska beräkningar av integraler" ett av förslagen. Andra gången jag tänkte hjälp, hur ska jag ta mig härifrån utan att det märks för mycket?  Men det blev inte integraler, det blev "Simulera tärningsslag". Och instruktionen var tydlig, med bildstöd på storbild och jag härmade! Kolla vilken kod jag skrev.
Och jag lärde mig lite mer. När man programmerar i programspråket Python skriver man alltid ett kolon i slutet av en if-sats, villkorssats.
Det visste jag inte i morse =)


















Idag lade Skolverket ut del 2 av Matematikundervisning med digitala verktyg, på Lärportalen.
Den finns för 1-3, 4-6, 7-9 och gymnasiet.
Går alldeles utmärkt att användas av dig och ditt ämneslag. Prova vet ja´, man lär sig alltid något nytt!
Där finns också exempel på uppgifter man kan låta eleverna arbeta med.

Tjingeling Biennal-Pling
från Britt Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar